Reading For Better Days - Moxie TLV

Reading For Better Days

פנינו לחברינו בחנות המגדלור להמלצות קריאה שינעימו קצת את הימים הקשים שעוברים על כולנו. התוצאה: מקבץ מהנה ויוצא דופן, ספרים בהם כל אחד יכול למצוא מפלט - אטלס כוכבים מאויר הפונה לילדים ומבוגרים כאחד, ספרי פרוזה נהדרים לצלול אליהם ואף מדריך לסודות ההתססה במטבח המקומי. 
 

אטלס הכוכבים מאת נטע שלם-סוקולובסקי, הוצאת הדובה הגדולה 2021

כמה יפה ומזמין וחכם: אטלס הכוכבים פותח צוהר לעולם האסטרונומיה לילדים וגם למבוגרים, בעזרת איורים מרהיבים, קולאז'ים יפהפיים ועשירים במידע, וכתיבה הפונה אל הקוראות והקוראים בגובה העיניים. 

באטלס שלושה פרקים: בפרק הראשון, היכרות עם מערכת השמש, גרמי השמים ותנועותיהם; בפרק השני, חשיפה להיסטוריה של חקר האסטרונומיה, החלוקה לקבוצות הכוכבים והטלסקופ הראשון; הפרק השלישי כולל היכרות נרחבת עם יותר משלושים קבוצות הכוכבים החשובות שבהן ניתן לצפות בשמי הארץ, כולל מידע על המיתולוגיות והתרבויות הרבות שמהם הגיעו שמותיהם. לספר מצורפת מפת שמיים זוהרת בחושך, איתה ניתן לצאת לתצפיות אסטרונומיה.

את האטלס המרהיב כתבה, איירה ועיצבה נטע שלם-סוקולובסקי במסגרת פרויקט הגמר של לימודיה במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל, והוא ראה אור בעזרת קמפיין מימון המונים. הוא נוצר לאחר עשור שבו מדריכה המחברת בעמותת הדובה הגדולה - אסטרונומיה תצפיתית, ונערך מדעית על-ידי שלמה בוסקילה וגדי איידלהייט
 

Vogue: Fantasy & Fashion מאת עורכי המגזין ווג, הוצאת Abrams Books 2020
 

פשניסטיות וחובבי צילום ואופנה לא פוגשים כל יום אלבום מפואר ומרהיב כל כך. ווג, מגזין האופנה המשפיע ביותר בעולם, חוגג ב-336 עמודים ובהם 300 צילומי צבע את המסורת של כתב העת הוותיק לספר סיפורי אופנה, ליצור פנטזיה ולעצב חלומות באמצעות תיקי עבודות (פורטפוליו) של מיטב הצלמות והצלמים בעולם.

סיפוריהם של גיבורות וגיבורי תרבות מוצגים כאן באמצעות תצלומי אופנה של כישרונות גדולים כמו אנני ליבוביץ, סטיבן מייזל, אירווינג פן, סטיבן קליין ורבות ורבים נוספים. בצילומים שכבר הפכו לאייקוניים, לצד דימויים מפתיעים מארכיון המגזין המוביל, מתקבל תיעוד מרהיב של הפנטזיה והקסם שמהלך עלינו עולם האופנה.

 

 אמונה מאת דרור משעני, הוצאת אחוזת בית 2021


לפני עשר שנים נכנס בסערה לחיינו רב-פקד אברהם אברהם, ומאז אנו אחוזות תזזית בכל פעם שמגיע ספר חדש בסדרת הבלש המצוינת הזאת. אמונה הוא הרביעי בסדרה המצליחה של הסופר והעורך דרור משעני, המפליג הפעם עם גיבורו לעולמות רחוקים.

באמונה טרוד אברהם בשתי חקירות. בראשונה, תינוקת בת יומה נמצאת בתוך תיק מחוץ לבית חולים, והאישה החשודה שהשאירה אותה שם נתפסת מיד. אברהם, המובס מתיקים כואבים של אלימות במשפחה, מעדיף לא להאזין לסיפורה ומתרכז בחקירה השנייה – חיפושים אחרי תייר שווייצרי מסתורי, בעל כמה שמות ודרכון מזויף, שנעלם מבית מלון בבת ים, כאילו בלעה אותו האדמה.

שתי החקירות יובילו את אברהם קרוב מאוד הביתה וגם הרחק ממנו, לפריז המוכרת לו מספרי הבלשים האהובים עליו. הן יפגישו אותו עם אנשים שהוא חשב שהוא יודע עליהם הכול, ועם אנשים שלא פגש מעולם ושלא ברור אם הם קיימים, ויחשפו בפניו סיפורים שהוא יצטרך להחליט אם הוא מאמין בהם או לא. בסופן הוא יצטרך לענות על שאלה הנוגעת גם לחייו: מהו הדבר הנכון לעשות?

 

נאום אהבה נגד גבר יושב מאת גבריאל גרסיה מארקס, הוצאת תשע נשמות 2021

"אין בעולם גיהינום גדול יותר מנישואים מאושרים", כך נפתח המונולוג נאום אהבה נגד גבר יושב, פרי עטו של חתן פרס נובל לספרות גבריאל גרסיה מרקס, המשרטט עלילה זוגית של חיים משותפים.

זוג לטינו־אמריקאי עשיר מתקרב לחתונת הכסף. זהו רגע מתאים לעריכת דין וחשבון על החיים. אבל האישה, גרסיאלה שמה, נמצאת כאילו לבדה מול אדם אילם, לא יותר מבובה. גרסיאלה פותחת במונולוג, או בדיאלוג כושל, על האושר והיעדרו, על האכזבות, אובדן האמון והכבוד, הבגידות והשקרים, ועל הזמן שחלף ולא יחזור.

נאום אהבה נגד גבר יושב הוא כתב אישום חריף, ובד בבד סיפור תולדותיהם של חיים משותפים ושל מה שמסתתר במעונם של זוגות מאחורי הדלת הסגורה. זהו דיוקנה של אישה המשרטטת את חייה בקולה הצלול. אין ביצירה היפהפייה שלפנינו ריאליזם מאגי, המאגיה היחידה היא שפתו של גרסיה מארקס. עולם שלם נברא על כל צבעיו בכמה משיכות מכחול מהירות, חדות, הנחקקות על הנייר.

 

איך להיות ושאלות אחרות מאת ארנה קזין, הוצאת אוליפנט 2021

"המשיכי למצוא דרכים משלך להבין מה קורה, מה את אמורה לעשות, איך את אמורה להיות", אומרת ארנה קזין לילדה שהיתה בגיל 13. "כי את יודעת, חבל שאף אחד לא אמר לך את זה עד היום: זה הדבר היחיד שאת יכולה לעשות. לחפש בעצמך את התשובות לשאלה: איך להיות".

בספרה המצופה והמדובר, מרכיבה ארנה קזין בתריסר מסות אישיות סיפור חניכה עצמית: איך לימדה את עצמה לנשום, איך היא מצליחה להביט במראה ולאהוב את מה שהיא רואה; איך היא לומדת להיות לסבית, להחליף גלגל, להתאבל, להיות בת זוג; ומדוע היא חייבת לשמור על ריחוק חברתי. דרך יצירות ספרותיות והגותיות שהשפיעו עליה, ובאמצעות ההתבוננוּת והעדוּת, מחפשת קזין דרך מהמבוכה אל הגאווה - בסוגיות של מיניות ואהבה, של הגוף ושל הרצון - ומבררת מדוע היא מרגישה בבית דווקא בזמן הכתיבה. 

איך להיות ושאלות אחרות, ספרה השמיני של הסופרת, המסאית ומנחת הכתיבה ארנה קזין, רואה אור בהוצאת אוליפנט החדשה שהקימה, והוא יצירה חיונית לכל קוראת וקורא שמחפשים בעצמם את התשובות לשאלת השאלות.

 

התססה מקומית מאת אורי מאיר-צ'יזיק, הוצאה עצמית 2021

המלפפונים החמוצים על אדן החלון, צנצנות הזיתים במזווה, הכרוב הכבוש על השיש, ריחותיו של לחם המחמצת הנאפה בתנור - כולם עושים קאמבק, ואליהם מצטרפים עוד ועוד חברים תוססים (על ממרח זרעי חרדל מותססים שמעתן?) בהתססה מקומית - ספר המביא את עושר הידע של מסורת בת אלפי שנים אל המטבח הביתי. 

ד"ר אורי מאיר-צ'יזיק, חוקר מסורות מקומיות של תזונה ורפואה, מחבר דברים שאוכלים מכאן, יצא יחד עם הצלם חיים יוסף והשפית נועה לוי למסע מרתק של ניסוי וטעייה בעולם ההתססה הקדומה-המתחדשת. התוצאה: יותר משבעים מתכוני התססה, מלווים בצילומים נהדרים ובהסברים מפורטים המונגשים בצעדים קלים, אשר בעזרת חומרי גלם וכלים בסיסיים שיש בכל בית פותחים דלת לחוויה שהיא חלק ממחזור החיים, עונות השנה, הבית, המשפחה והקהילה.

 

המלצות מאת המגדלור, חנות ספרים עצמאית, רחוב מקווה ישראל 18 תל אביב  www.hamigdalor.co.il